Pergamano

WAT IS PERGAMANO, Vroeger werd er echt op perkamentpapier gewerkt, gemaakt van varkens of geitenhuid. Nu wordt het perkamentpapier gemaakt van hout, lompen en glycerine. De kleur daarvan is lichtgrijs en het papier is transparant. Door het papier te bewerken, kan het wit e.v. licht grijs worden. Dit wordt gedaan d.m.v. ciseleren, dat is het papier bol maken, met de diverse Pergamano ciseleerpennen. Dit zijn pennen met bolletjes, in de wandelgangen ook wel genoemd kogelpennen, en dit doe je op een ciseleerkussen. Door de druk op de kogelpen ontstaat een motief, wat weer verder uitgewerkt kan worden. Ook zijn er schaduw ciseleerpennen, waarmee heel mooi ciseleerwerk wordt gemaakt.

In plaats van witwerk kunt U ook het papier een kleur geven, door het met Dorso, Tinta inkten, Pintura verf, Perga Colors, Perga Liners, en Stencil pastels te bewerken. Er zijn vele mogelijkheden tot het maken van een mooi werkstuk. Het zijn allemaal technieken die U op een cursus kunt leren, of via de Basisboeken van Pergamano. De mooie randen en versieringen kunt U krijgen, door met verschillende prikpennen te werken, op een prikkussen, of door met de diverse grids te werken. Er zijn vele mogelijkheden. U kunt de hobby uitbreiden, zo veel als u zelf wilt. Verder is er, gekleurd Fantasy Pergamano papier, zodat het nog leuker kan worden. Vellums, dit is dunner perkamentpapier met printjes erop, die ook uitgewerkt kunnen worden tot 3-D, Scrapbook perkamentpapier, om leuke fotobladen te maken Informatie over boeken, materialen en Parchment Craft, en de Papier special kunt U vinden, via de Pergamano site op www.pergamano.com

Start nieuw seizoen vanaf dinsdagmiddag 20 september 2016
elke dinsdagmiddag van 13.45 tot 15.45
Meld u aan via : wijkverenigingflevowijk@gmail.com
Of bel met het secretariaat 06-49401345

Heeft u een idee voor een cursus , of wilt u zelf een cursus aanbieden.
Meld u dan via onze E-mail of telefoon nummer.